Ēd gardi un tievē!
Ko tad mēs īsti ēdam CellRESET programmas laikā.

CellRESET ēdienkarte

ŪDENS

Apmēram 50 - 60% cilvēka ķermeņa sastāv no ūdens. Līdz ar vecumu, ūdens daudzums mūsu organismā samazinās.

Ar dzērienu un uzturproduktiem uzņemtais ūdens caur zarnām nokļūst asinsritē, pēc tam aknās, tālāk lielajā asinsrites lokā un audos. Teorētiskajos aprēķinos vajadzība pēc ūdens ir 35 ml/kg ķermeņa masas dienā. Vidēji dienā 70 kg smagam cilvēkam jāuzņem 2-2,5 litri ūdens. Ja cilvēks svīst fiziskās slodzes vai karstuma dēļ, vajadzība pēc ūdens strauji pieaug - līdz 5-18 litriem dienā. Ja ar uzturu uzņem daudz olbaltumu un/vai uzņem daudz sāli - organismam ir nepieciešams vairāk ūdens. Taču, ja to dzer ļoti daudz vienā reizē, nieres vairs nespēj izvadīt lieko ūdeni un rodas ūdens intoksikācija. Tās pamatā ir nātrija koncentrācijas samazināšanās ārpus šūnas šķidrumā. 

"Bez ūdens nav dzīvības" - šis princips tiek īstenots, gatavojot ilgstoši uzglabājamus produktus. Žāvējot un kaltējot produktus, ūdens daudzums tajos samazinās. 

CellRESET uztura programmas laikā ūdenim ir īpaša nozīme. Ja ūdens līdz šim nav tavos ieradumos, noteikti varam to mainīt. Atrodi savu "garšīgo" ūdens krūku un, iespējams, kāda gurķu ripiņa, laima šķēlīte vai svaiga piparmētra lapa sniegs jaunu baudu šim gardajam un ļoti nepieciešamajam ūdenim.

DĀRZEŅI

To daudzums uzturā ir pārāk mazs. Dārzeņi satur vitamīnus, vielas ar antioksidantu īpašībām un balastvielas. Dienā nepieciešams uzņemt 5-7 augļu, dārzeņu porcijas. Un tas tikai lai nodrošinātu pamatvajadzības, te neiet runa par organisma aizsardzību. Tomēr vidējais augļu, dārzeņu un salātu patēriņš ikdienā mums veido tikai 2,2 porcijas dienā. Un arī pēdējo laiku pētījumi rāda, ka pat ja mums izdodas uzturā sabalnsētā ēdienkartē uzņemt 5-7 augļu un dārzeņu porcijas, vēl nav garantijas, ka būsim uzņēmuši visas vielas, kas nepieciešamas. Mūsdienās pārtikas produkti nebūt nav tik uzturvielām bagāti kā agrāk. Pētījumā tika atklāts ka laika posmā starp 1985.gada līdz 2002. gadam, atšķirība sastāda 12 - 95 %. Noplacināta augsne, gaisa piesārņojums, inkubācija, uzglabāšana noliktavās, ilglaicīga produktu apstrāde - tas viss ir iemesls tam, ka mēs neuzņemam pietiekamu barības vielu daudzumu.

Tāpēc CellRESET programmas laikā šīs vērtīgās un nepieciešamās uzturvielas tiks uzņemtas papildus, nodrošinot organismam pilnu labsajūtu.

Dārzeņu programmas laikā vari baudīt zaļā veidā, salātos, veidot no tiem biezputras, kas ir lieliskas kopā ar dažādiem garšaugiem un garšvielām.

OLBALTUMVIELAS. ZIVIS, JŪRAS PRODUKTI.

Zivīs ir daudz augstvērtīgu olbaltumu, B grupas vitamīnu, it īpaši B1, B2, PP, polinepiesātināto taukskābju, kā arī taukos šķīstoši vitamīni A, D, E, K. Zivīs nav balastvielu. Zivju gaļā ir mazāk saistaudu nekā dzīvnieku gaļā, un tāpēc ceptu un vārītu zivju gaļa ir maigāka. Vidēji zivīs ir:

  • ūdens 55-83%
  • olbaltumi 17-20%
  • tauki 2-22%
  • ogļhidrāti līdz 1%
Jūras un okeāna zivīs ir daudz joda (īpaši mencās) un visi mikroelementi. Plēsīgākajām zivīm ir labāka garša nekā miermīlīgajām zivīm, kas pārtiek no augiem. Treknās zivis garšīgākas par liesajām. Vēži un gliemenes lielākā daļa ir delikateses, kuru ikdienas uzturā parasti nav. Lielāka nozīme ir garnelēm. Gliemenēs ir daudz olbaltumu, A un B grupas vitamīni, bet ir arī daudz smago metālu savienojumu.

Zivis ir lielisks olbaltuma avots un CellRESET ēdienkartes maltīšu sastāvdaļa. Tās ir ātri un viegli pagatavojamas, lielisks un vienkāršs pagatvošanas veids ir ievīstīt zivs gabalu follijā un ievietot cepeškrāsnī. Citrona sula un malts pipars papildinās garšas buķeti. tomēr, ja neesi zivs cienītājs, programmas ietvaros izvēlies citas olbaltumvielas.

OLBALTUMVIELAS. GAĻA. OLAS.

Bieži tiek apspriesta gaļas ēšanas vai neēšanas lietderība. Lieliska ziņa, ka CellRESET programmas laikā katrs pats varēs izvēlēties kā nodrošināt savam organismam šīs vajadzīgās olbaltumvielas. Vai tā būs gaļa, vai zivis vai tas varētu būt lieliskais tofu. 

Gaļa satur augstvērtīgus olbaltumus ar cilvēkam vēlamām aminoskābju pareizām attiecībām. CellRESET programmas laikā tiek ieteikts izvēlēties šādus gaļas produktus: vista, tītars, pīle, zoss. 

Protams, jo leisāka gaļa tauku ziņā un jo vairāk olbaltumvielas tā sniedz, jo tā programmas ietvaros būs piemērotāka. Piemēram, vistas gaļā visvērtīgākā daļa būtu tieši krūšu daļa, jo tā uz 100 g satur tikai 6,2 g taukvielas un līdz pat 22,2 g olbaltumvielas. Savukārt 100 g vistas kāja satur 11,2 g taukvielas un 18,2 g olbaltumvielas.

Olas olbaltumu aminoskābju attiecības ir ļoti tuvas cilvēku olbaltumu aminoskābju attiecībām. Olās nav balatsvielu, un tās zarnās tiek sadalītas un pilnībā uzsūktas. Brīvā dabā auzdētu vistu olās vairāk ir omega 3 taukskābju, savukārt fabrikās audzēto vistu olās- omega 6 taukskābes. 

CellRESET programmas laikā varam savā ēdienkartē baudīt gan vistu olas, gan paipalu olas, kuru uzturvērtība būs augstāka par vistu olām.

OLBALTUMVIELAS. TOFU.

Tas ir sojas olbaltumu produkts, kas līdzīgs biezpienam, tikai satur mazāk kalcija. Tofu iegūst izmērcējot sojas pupas ūdenī, tās samaļot un filtrējot. Iegūtais sojas piens ir līdzīgs govs pienam, tikai ar mazāk kalcija saturu. Sojas piena olbaltumi tiek sarecināti, izmantojot magnija sulfātu, magnija hlorīdu un mikroelementus vai arī augļu etiķi un citronskābi. Saspiežot šķidrumu, iegūst masu ar neitrālu garšu - tofu. To lieto kā olbaltumu produktu (8,8% olbaltumu) kopā ar dažādiem garšaugiem un garšvielām. To var izmantot arī kā papildinājumu kādai receptei - pievienojot to klāt vai izmantot kā pildījumu. Tofu nesatur nevēlamus ķīmiskus piemaisījumus, un tas ir bagātināts ar minerālvielām, kas lietotas sojas piena sarecināšanai.

Tā kā CellRESET programmas ietvaros netiek lietots sāls (bet tiek izmantotas garšvielas, garšaugi bez sāls), noteikti jāpievērš uzmanība uz veikalā gatava tofu sastāvam. Daudzi mūsu programmas beidzēji ir iemācījušies gatavot šo produktu un turpina šo gardo, veselīgo produktu baudīt arī pēc programmas.

BALTS, DZĪVS JOGURTS ar 4 baktēriju kultūrām un inulīnu.

Jogurts, ko pazīstam mūsdienu lielveikalu plauktos vairs īsti nav jogurts, kas ir tā pamatvērtībā un kāds tas ir iekļauts CellRESET programmas ietvaros.

Programmas ietvaros mēs šo jogurtu gatavojam paši. Un tas ir ļoti vienkārši. Šis jogurts būs ar 4 dažādām veselību veicinošām pienskābo baktēriju kultūrām ar neticamu augstu probiotisko baktēriju koncentrāciju, satur prebiotiku inulīns. Šim veselīgajam jogurtam ir arī unikāla, apburoša, dabiska krēmīga garša.
Galvenā probiotisko kultūru darbība profilaktiskā iedarbība ir tāpēc, ka produkts satur lielu daudzumu dažādus dzīvus mikroorganismu, kas, izejot caur kuņģa skābai videi, izkļūstot caur tievai zarnai, nebojāti nonāk resnajā zarnā. 

Prebiotiķim inulīnam ir probiotisko baktēriju aizsargājošās membrānas loma, jo tās iziet cauri kuņģim. Zarnās probiotiskie mikroorganismi piestiprinās pie gļotādas šūnām. Jo labāk viņi tur varēs «piestiprināties», jo ilgāk tur uzturēsies, jo plašāk viņi attīstīs savas veselību uzlabojošās spējas. Resnajā zarnā notiek dažādi cilvēkam svarīgi bakteriāli procesi, tāpēc resnā zarna nav uzskatāma tikai par fekāliju formēšanās un uzkrāšanās orgānu. Resnajā zarnā var iemājot gan labvēlīgi, gan patogēni mikroorganismi. Veicinot labvēlīgo mikroorganismu iemitināšanos un savairošanos resnajā zarnā, ir jāgādā lai šiem mikroorganismiem būtu no kā pārtikt. Probiotiskās baktērijas stimulē imūnsistēmu un kavē iekaisuma procesus resnajā zarnā. Probiotiskās baktērijas spēj saistīt uzturā esošos nitrātus. Daudzi cilvēkam nekaitīgi pārtikas konservanti nomāc probiotisko mikroorganismu augšanu. Kā arī produktos, kuros konservanti pievienoti, probiotisko mikroorganismu nav.

Šis jogurts būs lielisks ikdienas produkts visai tavai ģimenei arī ārpus CellRESET programmas. Gan ar augļiem, ievārījumu, deseros, sāļajās mērcēs - šis jogurts būs neaizstājams. Pat zīdaiņiem no 2 nedēļu vecuma viņš ir lielisks atbalsts vēdera pūšas zarnu motoriskās darbības traucējumu dēļ. 

AUGĻI, OGAS.

Augļi un ogas ir vitamīnu un minerālvielu avoti. Augļiem un ogām gatavojoties, tajos notiek šādi procesi - tie kļūst mīkstāki, tajos veidojas aromātiskas vielas, samazinās cietes daudzums un no cietes veidojas cukuri, kas tos padara saldākus. Citronos turpretīm palielinās citronskābes daudzums. 

Augļu un ogu sastāvs atšķiras atkarībā no augu sugas un šķirnes, kā arī no gatavības pakāpes, klimata, audzēšanas apstākļiem. 

Aptuvenie augļu un ogu pamatuzturvielu daudzumi ir šādi: 

  • ūdens 80-90%
  • olbaltumi un slāpekli saturošas vielas 1-1,5%
  • tauki 0,1-0,5%
  • cukuri, polisaharīdi, organiskās skābes 10-20%

Īpatnēji augļi ir avokado, kuros 24% tauku, galvenokārt oleīnskābe (16%).

Lielākajā daļā augļu vairāk ir cukura (glikoze un fruktoze). Ūdens un cukura attiecība ir 1:10. Dažos augļos un ogās (piemēram pīlādžogās, plūmēs, bumbieros) ir sorbīts. Ciete parasti ir gatavos augļos, bet banānos arī tad, kad tie nav nogatavojušies. Fruktozei ir tāda pati enerģētiskā vērtība kā cukuram (4kcal/g). 

Šo īpašību dēļ, programmas pirmajās 28 dienās mēs atsakamies no augļiem un ogām. 

KAFIJA

Daudzi, kas gājuši dažādas diētas zin, ka bieži ir jāatsakās no kafijas. Un tieši kafija ir tā, kas "ceļ spārnos" sagurušu un bezspēcīgu diētas gājēju, jo kā zināms, diētas laikā organismam nav visas uzturvielas un organisms sūta smadzenēm signālu, ka ļoti vēlas enerģiju. Šis gan nav stāsts par CellRESET programmu, jo tās laikā jutīsies lieliski un enrģiski. Ja būs nepieciešams spēks, vari savam ķermenim sniegt papildus dabīgo guarānu ar B vitamīniem, kas ir ACTIVIZE OXYPLUS. Tam ir maiga, tonizējoša, bet spēcīga iedarbība. Tu jūties enerģiski un lieliski, kā arī, pateicoties ACTIVIZE OXUPLUS, tu aktivizē vielmaiņas procesus.

Bet, ja tomēr vēlies sevi palutināt ar gardu kafijas tasi - dari to! Baudi to starp ēdienreizēm un noteikti neaizmirsti, ka kafija noteikti būs bez cukura un bez piena. Un tas, ko saka daudzi CellRESET programmas beidzēji - pēc programmas beigām daudziem vairs kafija nav nepieciešama ikdienā un ja nu tomēr vēl ir, tad garšu kārpiņas vēlas to bez cukura un arī bez piena. 

ALKOHOLS

Daudzi uzsākot CellRESET programmu jautā, vai tomēr nevar vienu vīna glāzi vakarā pie saulrieta vai pusdienās. Un atbilde protams ir "nē". Viena pudele vīna atbilst 2 "maizes vienībām"

Alkohola kalorijas pastiprina aptaukošanos, kas ir pretrunā visas programmas mērķim. Ja vīna glāze tomēr ir svarīgāka un esi gatavs CellRESET programmu iet tikai paralēli saviem ieradumiem, atceries to, kad nesasniegsi vēlamo rezultātus. 

Alkohola ietekme uz tauku daudzumu asinīs ir divējāda: alkohols palielina augstu blīvuma lipoproteīdu daudzumu asinīs un tādējādi rada pozitīvu efektu, taču tas palielina arī triglicerīdu daudzumu plazmā, izraisot negatīvu efektu. 

Garos programmas vakarus labāk izpēti vīna pasaules aprakstus un atrodi savu īpašo vīnu, kuru varēsi atvērt kaut vai pirmajā dienā, kad šo programmu būsi pabeidzis. Jo šim gardajam dzērienam ir arī savas labās īpašības ne tikai tās, kuras minētas iepriekš. 

Alkohols, kas regulāri lietots mazās devās, samazina koronārās sirds slimības risku. Alkohols samazina trombocītu agregāciju. Labāki ir dabiskie vīni, kas tiek dzerti ēdienreizēs. Ar ēdienu uzņemtais alkohols uzsūcas lēnāk, un tā labvēlīgā ietekme izpaužas tieši tajā laikā, kad pēc ēšanas palielinās tauku daudzums. Turklāt dabiskajā vīnā ir polifenoli, kas ir antioksidanti un samazina aterogēno oksidēto zema blīvuma lipoproteīdu daudzumu. Tiek runāts par "franču paradoksu", jo novērojumi liecina, ka Francijas dienvidos, kur iedzīvotāji regulāri dzer dabisko vīnu, infarkts ir retāka parādība, kaut arī uzturā ir daudz piesātināto tauku un daudzi franči ir arī smēķētāji. Infarkta biežuma ziņā Francija ir salīdzināta ar citām zemēm, kurās dabiskais vīns regulāri netiek dzerts, bet piesātināto taukskābju un tabakas patēriņš ir līdzīgs.

GARŠVIELU PASAULE

UZZINI VAIRĀK PAR GARŠVIELĀM!

CellRESET programmas laikā mēs atsakāmies no sāls un ēdienu garšas buķeti bagātinam ar garšvielām, garšaugiem! Tā ir lieliska iespēja uzzināt un atrast jaunas garšas! To nozīme garšas uzlabošanā vai pat mainīšanā ir nenovērtējama. Garšaugu un garšvielu lietošana jau aizsākusies agrajā akmens laikmetā. 

Dilles ir ļoti sens garšaugs, kas lieliski maina garšas buķeti. Tā ēteriskās eļļas, taukskābes, olbaltumi, minerālvielas un C vitamīns ir veselīgs papildinājums mūsu ēdienreizei. Tās lieliskas un viegli lietojamas  ir arī saldētā veidā.

Bet varbūt atklāsi tropu garšaugu kurkumu, kas  ēdienam piešķir maigu, patīkamu garšu, bet lielākā daudzumā – tā ir asa un dedzinoša. Arī kurkuma satur ēteriskās eļļas. Kurkuma piešķir ēdienam dzeltenu nokrāsu, kas veicina ēstgribu. Tā uzlabo žultspūšļa iztukšošanos un gremošanas sulas veidošanos. 

JAUNAS GARŠAS - PIPARI!

Viena no spēcīgākām garšvielām ir pipari. Ja daudzi no mums jau iemācījušies savā ikdienā baudīt svaigi maltus piparus (īpaši smaržīgie pipari) tos uzgriežot ar smalcinātāju tieši pirms pašas ēdiena pasniegšanas, tad daudziem būs jaunums, kā mūsu maltīti pamatos var maltīt čilli pipara garšviela, kam ir ļoti spēcīga, asa garša un aromāts. Nedaudz tā klātbūtne jau maina garšu pasauli un sniedz spēcīgu aromātu un citu buķeti.

Bet varbūt atklāsi sev čilli, kam ir spēcīga garša un aromāts. Atkarībā no piparu veida to stiprumu klasificē no 1 līdz 120. Lieliski sader gan ar zivi, gan ar gaļu, gan veģetārā uzturā, kas arī ir iespējams CellRESET programmā. Sarkanie čili pipari tiek izmantoti arī ārstnieciskos nolūkos, jo tie veicina asinsriti. Nelielā devā šie pipari veicina gremošanas sulas izdalīšanos. Parasti šī čilli garšviela ir kā sastāvdaļa garšvielu maisījumos, jo viena pati tā ir ļoti spēcīga. Viens no pazīstamākiem garšvielu maisījumiem ir Tabasco. 

Veselīga uztura piramīda

Šajā sadaļā pastāstīsim ne tikai, ko īsti nozīmē veselīgs uzturs, bet arī dosim nelielu vēsturisku ieskatu, kā radusies slavenā uztura piramīda. Veselīga dzīvesveida pamatā ir virkne faktoru, kuru ietekme ir nenoliedzama:

  • veselīgs ēdiens
  • ūdens
  • saules gaisma
  • fiziskas aktivitātes, vingrinājumi
  • svaigs gaiss
  • atpūta

Katrs no tiem ir kritisks, ja pietrūkst īsākā vai garākā laika posmā. Šeit mēs apskatīsim tieši uztura ietekmus uz cilvēka veselību.

Cik sena ir tā sauktā uztura piramīda?

Pirmo uztura piramīdu 1974.gadā ieviesa Zviedrijas Kooperatīvu savienība saistībā ar savu 75 gadu jubileju. Tobrīd Zviedrijā bija ekonomiskā krīze ar augstām pārtikas produktu cenām, un valdība lūdza Kooperatīvu savienības eksperimentālās virtuves vadību izstrādāt praktisku un veselīgu uztura plānu iedzīvotājiem. Viņu nolūks bija balstīties uz lētiem, bet gana sātīgiem pamata produktiem, kurus savā ikdienas ēdienkartē varētu atļauties visi. Tālāk ēdienkarti varēja papildināt ar dārzeņiem un augļiem. Pašā augšā, piramīdas spicē atradās dārgākie produkti no dzīvnieku valsts, kurus vajadzēja patērēt mazākā apjomā. Pateicoties vienkāršajām un uzskatāmajam veidolam, uztura piramīda drīz kļuva populāra un izplatījās pārējās Skandināvijas valstīs, kā arī ASV (1992.gadā) un Japānā. /avots: Ilustrētā Pasaules Vēsture. Februāris 2018 (121)/

Tomēr vai tiešām to varam nosaukt par veselīgu uzturu? Atbilde ir, nē! Tomēr šī pieeja (kurai bija savs pamats 45 gadus atpakaļ) ieguva negaidītu laika noturību daudzo pārpublikāciju dēļ, tai skaitā iegulstot mācību grāmatās un skolu programmās.

Diemžēl mūsdienās viss mainās daudz straujāk, nekā akadēmiskā un birokrātiskā vide spēj tam tikt līdzi. Senās uztura piramīdas veidotāji arī nevarēja zināt, ka jaunās lauksaimniecības metodes noplicinās dabu, produktos uzturvielu daudzums samazināsies, ilgākas uzglabāšanas un transportēšanas nolūkos tiks izmantotas cilvēka organismam kaitīgas ķimikālijas un daudzos gala produktos tiks palielināts cukura daudzums, viss kopumā radot nopietnu apdraudējumu veselībai un nebijušu farmācijas industrijas uzplaukumu.


0
 .